Primeur: nieuw album Spinvis ode aan designerkleding

Erik de Jong, beter bekend als de met een gouden keel behelsde singer-songwriter Spinvis, legt momenteel de laatste hand aan zijn nieuwe album. Waar zijn vorige albums nog volstonden met diepgravende, poëtische thema’s over het alledaagse leven, is zijn nieuwe plaat een twaalf nummers durende ode aan designerkleding.‘Mijn leven is compleet veranderd de laatste jaren’ vertelt Spinvis exclusief aan Labrador. ‘Vroeger woonde ik in Nieuwegein en zat ik op mijn zolderkamertje muziek te maken, terwijl mijn vrouw naar de Aldi was om de nieuwste aanbiedingen te bekijken. Zij zorgde er toen ook nog voor dat er iedere dag schone kleren voor me klaar lagen. Die kleren kocht ze bij de HEMA, of de WE.’

Nu is alles anders voor de 51-jarige liedjessmit. ‘Als bekende Nederlander moet je nadenken over wat je aantrekt. En dus loop ik tegenwoordig in leren jasjes van minimaal 900 euro rond en laat ik mijn, uiteraard lekker strakke, broeken op maat maken door een kleermaker uit Milaan. Het is een transformatie die ik bijna gedachteloos ben ondergaan. Toen ik een paar maanden geleden een beker Mocha Coconut Frappuccino® Blended Coffee van Starbucks over m’n dure colbertje van de Italiaanse ontwerper Valentino Garavani gooide, gingen ineens mijn ogen open: ik was een ander mens geworden.’

Die gedachte kreeg Spinvis niet meer uit zijn hoofd, logisch dus dat hij er op zijn nieuwe album over zingt. ‘Ieder nummer gaat over een favoriet kledingstuk wat ik heb. Ik wil nog niet te veel prijs geven, maar ik denk dat het nummer over mijn designerboxershort van 200 euro een hit kan worden. Iedereen met gevoel voor stijl zal zich daar in herkennen namelijk.’ De Jong denkt niet dat hij zijn oude fans af zal schrikken met zijn nieuwe thema’s. ‘Integendeel. Vroeger zette ik lukraak wat woorden achter elkaar, plakte er de naam van een stad of dorp achter en keek er heel moeilijk bij. Deze nieuwe nummers gaan tenminste echt ergens over. Dit is begrijpelijk. Tegelijkertijd zijn het mijn meest persoonlijke liedjes ooit.’

De huisvader uit Nieuwegein die wereldberoemd in Nederland werd… Spinvis is wel een beetje klaar met dat verhaal. ‘Ik kan me nu echt niet meer voorstellen dat ik op een zoldertje krakkemikkige muziek maak. En dat ik het brood van mijn kinderen sta te smeren in een pyjamabroek van de HEMA. Het lijkt alsof dat in een ander leven was. Maar ik moet nu gaan, mijn Valentino Garavani-pak ophalen bij de stomerij. Want dat doe ik nog gewoon zelf. Ik ben heel gewoon gebleven.’

Wil je Spinvis zelf aanschouwen in een van zijn dure designerpakken? Houd dan zijn tourschema in de gaten!

3 gedachten over “Primeur: nieuw album Spinvis ode aan designerkleding

  1. Pingback: Festival deBeschaving volgend jaar op Ameland | labrador – lbrdr

  2. Pingback: Scene reageert schouderophalend op hoogleraarschap Spinvis | labrador – lbrdr

  3. Pingback: Nieuwe muziek: De Supersmeetsige Jan | labrador – lbrdr

Plaats een reactie