Festivals kopiëren succesformule Vrienden van Amstel Live

amstelTeruglopende bezoekersaantallen en opdrogende subsidiestromen dwingen festivals om hun geld elders te zoeken. In navolging van het succesvolle carnaval van boven de rivieren, De Vrienden van Amstel Live, hebben Nederlandse festivaldirecteuren massaal contact gezocht met de drankenindustrie, om zo hun dikke salaris bij de linkse hobby te redden. En met succes!

Het Tilburgse festival Incubate zal voortaan doorgaan onder de naam De Vrienden van Vedett Live. Een woordvoerder van het festival: ‘Vedett en wij hebben veel gemeen. We steken allebei enorm veel geld in onze marketingcampagnes, maar niemand wil onze producten hebben. Een match made in heaven, zogezegd. Nu ik je toch spreek, ik kan de eerste namen alvast bekend maken. De IJslandse singer-songwriter Teiknimyndasögur Kallaðar komt naar Tilburg. Het is een fantastisch talent, een soort kruising tussen Ekkiorðið Fyrir, Samsvaranir Orðaforðanum en Racoon. Verder hebben we de witchhousesludgemetalkrautrockhiphopband *澈↓˶cঢ়ͳʝ̇ᅩ en mijn persoonlijke favoriet Quthjebäf.’

Lowlands gaat ook onder een nieuwe naam verder: De Vrienden van Spa Live. Festivaldirecteur Eric van Bitburg: ‘We zijn de laatste jaren geëvolueerd van een alternatief popfestival naar een techno- en dubstepfeest. De bieromzet loopt enorm terug, want iedereen is aan de pillen en wil liever water drinken. Vandaar dat we een deal hebben gesloten met dit heerlijke bronwatermerk.’ Chaudfontaine schijnt ook lange tijd in de race te zijn geweest, maar die deal ketste op het laatste moment af. Van Bitburg: ‘Ons publiek wordt er niet slimmer op. Uit een steekproef onder potentiële bezoekers bleek dat zij woorden van meer dan twee lettergrepen niet kunnen onthouden.’

Into The Great Wide Open heeft ook een verandering moeten ondergaan om het festival nieuw elan te geven. Het festival pronkt vaak met het gegeven dat het publiek zo muisstil is tijdens optredens, tot uit opgenomen beelden bleek dat iedereen in slaap was gevallen tijdens het concert van Spinvis. Vandaar dat het evenement op Vlieland nu #EELBD (Even Een Lekker Bakkie Doen) heet, powered by Nespresso. Ook Red Bull trekt zich de vermoeidheid aan van bezoekers die hun net geboren tweede bakfietskind naar het festival meeslepen. Bij de Red Bull Hairclash strijden de muzikanten om wie het moeilijkste kapsel heeft.

En zo schijnt ineens de zon weer in festivalland. Er is zelfs sprake van een nieuw festival, De Vrienden van Hollandia Live. Een groep ontslagen werknemers van de grote platenla- bels heeft de handen ineengeslagen voor wat zij noemen ‘het ultieme crisisfestival’. ‘We hebben niet alleen het goedkoopste bier, maar ook de goedkoopste bands. Bij ons vind je alleen Nederlandse acts die ooit met veel bombarie gepresenteerd zijn, maar nooit zijn doorgebroken. Bart Constant, The New Earth Group, Celestial Season, Elske DeWall, Miss Antarctica, Bløf… Voor 2014 hebben we Jacco Gardner en Traumahelikopter al vastgelegd. Je kunt behalve bier alleen zoute sticks van de Euroshopper kopen en douchen is verboden. Het festival vindt plaats in Brabant, want daar stinkt het toch al. Vanuit Maaskantje kwam de vraag of het Schultenbrau Open Air kon heten, maar dat vonden we iets te elitair.’

Jan Smeets laat in een reactie weten dat Pinkpop gewoon Pinkpop blijft. ‘Wij hebben al die fratsen niet nodig. Een goed programma, daar gaat het om. Had ik al verteld dat we dit jaar Green Day als headliner hebben?’

Dit artikel verscheen eerder in Oor.

Een gedachte over “Festivals kopiëren succesformule Vrienden van Amstel Live

Plaats een reactie